CRIMINALITEITSPREVENTIE

Computers zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Informaticacriminaliteit wordt steeds winstgevender en kan steeds meer schade aanrichten.

Hoe u wapenen tegen betaalkaartfraude?

17/10/2018

Bij betaalkaartfraude wordt reëel of virtueel misbruik gemaakt van betaalkaarten of de gegevens die erop staan. Het misbruik gebeurt vooral aan bankautomaten of bij transacties via het internet.

Preventietips: Hoe voorkom ik betaalkaartfraude?

  • Wees waakzaam bij een betaalautomaat en gebruik geen betaalkaart als u iets verdachts ziet.
  • Laat u niet afleiden tijdens een transactie aan een betaalautomaat.
  • Controleer regelmatig uw rekeninguittreksels.
  • Geef mensen via telefoon of op straat nooit persoonlijke informatie over uw bankzaken.
  • Werp uw bankdocumenten met gevoelige informatie gescheurd in verschillende vuilbakken en gebruik bij voorkeur een versnipperaar.
  • Beantwoord nooit e-mails die u vragen om persoonlijk informatie mee te delen. Uw bank zal dergelijke informatie niet vragen, ze heeft die immers al.
  • Geef gevoelige informatie niet door via internet, sociale netwerken…
  • U voert uw gebruikersnaam en paswoord online in voor banktransacties? Controleer het webadres. Klopt het wel? Een beveiligde site begint bovendien met (https).
  • Doe ook regelmatig updates van uw antivirusprogramma en besturingssysteem

Veilig online winkelen

02/08/2018

Winkelen via het internet geraakt meer en meer ingeburgerd. In deze drukke tijden kan het de ideale oplossing zijn om uw aankopen te doen…. Buiten de klassieke bezwaren (veiligheid, persoonlijke gegevens, etc) heeft deze vorm van winkelen nog een groot risico. U ziet de producten enkel op foto, het risico dat u namaakproducten koopt is niet denkbeeldig. Om dit te vermijden kunt u op volgende tips extra letten zodat u namaak kunt herkennen en u niet het volle pond betaalt voor producten die niets waard zijn.

1.Prijs te mooi
Abnormale prijsverschillen zijn steevast te mooi om waar te zijn. Voor een authentieke handtas van Louis Vuitton moet u al gauw enkele honderden of zelfs duizenden euro’s op tafel leggen. Kan u zo’n handtas voor pakweg 50 euro kopen, dan weet u dat er iets niet in de haak is.

2.Let op de details
Piraten doen heel erg hun best om de echte goederen zo precies mogelijk te kopiëren. Een exacte kopie kunnen ze echter nooit afleveren. Dat valt vooral op in de kleine details. Zo zullen bij een echte handtas van Louis Vuitton de welbekende letters nooit onder het stiksel terechtkomen. Of nog: bij een echt Rolex-horloge glijdt de secondewijzer van seconde naar seconde. Bij de namaakhorloges tikt hij eenvoudigweg verder. Polo’s van Lacoste hebben dan weer zonder uitzondering knopen gemaakt uit echte parels, dus nooit van plastic. En misschien moeilijker te controleren: de naden van Dolce&Gabbana-producten reageren op ultraviolet licht.

3.Let op spelfouten
Een van de makkelijkste manieren om namaak te herkennen, is om op zoek te gaan naar spelfouten, al dan niet bewust om juridische procedures te vermijden. Een klassieke fout is Dolce & Gabbana, terwijl het eigenlijk Dolce&Gabbana (zonder spaties) moet zijn. Maar het hoeft niet altijd zo opzichtig te zijn. Ook handleidingen of bijsluiters kunnen een namaakproduct verraden. Als u daar opvallende spelfouten in ziet, weet u dat er iets niet klopt. Ook namaaksigaretten kan u er op die manier vaak uithalen: er staan fouten in de waarschuwingstekst of die ontbreekt zelfs.

4.Bestudeer de verpakking
Luxemerken besteden niet alleen erg veel aandacht aan hun product, ook aan de verpakking wordt met heel veel zorg gewerkt. Een zonnebril van Ray-Ban krijgt u niet in een kartonnen doosje. Wel in een leren hoesje met een heel luxueus doekje waarop het logo haarscherp prijkt. Of nog: de onderbroeken van Calvin Klein worden steevast verkocht in doosjes of andere officiële verpakkingen van het merk. En ook namaakalcohol kan u vaak herkennen aan de verpakking. Als de sluiting al is gebroken, weet u dat de fles al werd geopend. De kans is dan groot dat de fles wel echt is, de inhoud daarentegen niet.

5.Vertrouw op uw zintuigen
Soms volstaat gezond verstand om namaak te herkennen. Flesjes parfum of horloges die opvallend weinig wegen, zijn veelal gemaakt van goedkope materialen en dus namaak. Daarnaast kan u ook de officiële websites van de merken bezoeken. Daar vindt u vaak een heel gedetailleerde beschrijving van elk product met mooie foto’s. Op die manier weet u meteen waarop u moet letten.

6.Speur naar fouten in het logo
Namaakproducten herkent u vaak al van ver omdat de logo’s niet goed werden gekopieerd of verkeerd worden gebruikt. De krokodil op een echt T-shirt van Lacoste is erg gedetailleerd: schubben, klauwen en tanden zijn heel goed zichtbaar. De LV-logo’s van Louis Vuitton moeten dan weer perfect symmetrisch staan. En nog: schoenen van Puma hebben het logo in het midden van de zool én op de hiel.

7.Let op de verkoopplaats
Luxeproducten koopt u in een luxueuze winkel en niet van een straatventer met een hele collectie in zijn koffer. Let ook op met internet. Omdat u het product niet zelf kan controleren, wordt u des te sneller in de luren gelegd op een website. Wilt u het toch proberen, vraag dan desnoods aan de verkoper extra en meer gedetailleerde foto’s. Neem ook eens een kijkje op zijn profiel. Als hij heel veel (zeldzame) luxeproducten aanbiedt, is dat vrij verdacht.

Microsoft waarschuwt voor nep-telefoontjes

12/08/2012

Microsoft waarschuwt voor criminelen die mensen opbellen en beweren dat ze van het softwarebedrijf zijn. Met een trucje proberen de fraudeurs schadelijke software te installeren, zodat ze toegang krijgen tot de computer. Daarmee kunnen ze misbruik maken van bijvoorbeeld gebruikersnamen en wachtwoorden voor onlinebankieren.??De fraudeurs proberen ook gegevens van creditcards te verkrijgen zodat ze valse diensten in rekening kunnen brengen. Ook proberen de cybercriminelen mensen naar frauduleuze websites te leiden en vragen daar om persoonlijke of financiële informatie.

“Noch Microsoft, noch onze partners plegen ongevraagde telefoontjes om u computerbeveiligings- of softwareoplossingen in rekening te brengen”, aldus het softwarebedrijf.??Enkele organisaties waarvoor de fraudeurs zeggen te werken, zijn Windows Helpdesk, Windows Service Center en Microsoft Ondersteuning.

Een gelijkaardige mail is ondertussen ook aan het rondgaan waarbij de klanten van financiële instellingen worden gevraagd om toegang te geven tot hun pc om een virusbesmetting te verhelpen. Het is duidelijk dat geen enkele financiële instelling zulke mail zal versturen. Indien u toch een soortelijke mail ontvangt, gelieve deze dan volledig te negeren en zeker geen bijlage te openen. Indien u twijfelt kunt u best rechtsreeks contact opnemen met uw lokaal bankkantoor.

Bron: ANP – KBC

Pishingmail van Lokale Politie in omloop

29/03/2015

Mededeling door het persagentschap Belga:

“De lokale politie van de zone Kempen Noord-Oost heeft tientallen oproepen gekregen van ongeruste inwoners van de wijde omgeving die een frauduleuze mail toegestuurd kregen waarin staat dat ze nog een boete moeten betalen voor een (niet bestaande) verkeersovertreding. De opstellers van de mail gebruikten het officiële politielogo en bestaande namen en telefoonnummers van de politiezone in kwestie. De politie roept op om zeker niet tot betaling over te gaan. De mail is een variant op de beruchte phishing e-mails die van een bank of telecombedrijf afkomstig lijken en om vertrouwelijke informatie zoals bankrekeningnummers of creditcardgegevens vragen. In deze versie staat dat de ontvanger nog een bedrag van 103,5 euro moet betalen voor een verkeersboete, waarna een link volgt om de betaling meteen online door te voeren. Wie niet betaalt, riskeert volgens de verzender een nog hogere boete. Gezien er heel wat correcte gegevens van de politiezone Kempen Noord-Oost in de mail staan, kreeg de politie dinsdag al tientallen ongeruste Kempenaars aan de lijn die informeerden naar de echtheid ervan. De politie is intussen een onderzoek gestart om de identiteit van de oplichters te achterhalen. Hoeveel personen de frauduleuze mail ontvingen is niet duidelijk.”

Ondertussen blijkt dat er ook in andere politiezones dergelijke mails zijn verspreid. De politie zal nooit deze werkwijze gebruiken om achterstallige boetes te innen.

Bron: Besafe

E-mail fabeltjes

05/12/2012

U vindt hier een aantal veel voorkomende hoaxes (internetfabels), maar er zijn er spijtig genoeg nog veel meer. Volgende tips kunnen u helpen een hoax te herkennen:

  • de meeste hoaxes roepen (liefst in hoofdletters) op om het bericht door te sturen naar iedereen die u kent
  • veel hoaxes blijven redelijk vaag, ze verwijzen naar ´een goede bron´ of ´een kennis´
  • begint een mail met ´dit is echt gebeurd´ dan mag u er zeker van zijn dat dit niet zo is
  • als een mail al tientallen keren is doorgestuurd, vaak met commentaar als ´je weet maar nooit´, negeert hem dan
  • is het aanbod te mooi om waar te zijn, dan is het niet waar
  • ontvangt u een mail die u niet vertrouwt, zoek dan op het internet of het om een hoax gaat, stuur de mail niet door

Volgende mails zijn veel voorkomende hoaxes.

  • Hotmail weg. De gebruiker wordt gevraagd deze mail door te sturen om zijn hotmail adres te behouden.
  • Opgepast, spin! Onnodige paniek verspreiding omtrent een spinnen plaag.
  • Bill Gates trakteert. Miljardairs die hun geld uitdelen, wie droomt daar niet van?
  • Boevenautomaat. Pincode omgekeerd ingeven alarmeert de politie? Spijtig genoeg werkt dit NIET.
  • Telefoonfraude. Via de combinatie #09 kan men gelukkig niet op uw kosten telefoneren.
  • Gratis laptop. Noch Sony Ericsson, noch Nokia is familie van Sinterklaas of de Kerstman.
  • De stelende gsm. Met de Nokia 1100 (noch met een andere)

Bron: Politie Antwerpen

Ook tijdens de lockdown is het opletten voor valse berichten op sociale media

23/04/2020

In tijden van lockdown wordt er zo mogelijk nog meer gebruik gemaakt van sociale media. Spijtig genoeg is dit ook de ‘grappenmakers’ niet ontgaan, m.a.w. er gaan momenteel een aantal valse berichten (= HOAX) rond op het internet. En zoals altijd, eens een bericht op het internet staat, is het heel moeilijk (tot onmogelijk) om dit bericht te verwijderen.

Op bovenstaand bericht heeft de BIN-gemandateerde PZ Antwerpen ons attent gemaakt.

“”Beste coördinator,

Ik wilde u dit toch doorgeven. Voor een tweede keer krijgen we een melding binnen over valse verkopers/leurders met mondmaskers, welke vergiftigde mondmaskers zouden aanbieden om zo uw woning binnen te kunnen sluipen en een inbraak kunnen plegen!

Dit betreft een HOAX, een vals bericht!

Weet in uw achterhoofd dat u altijd een leurderskaart mag vragen.

Sommige gemeenten verspreiden weldra mondmaskers (in uw brievenbus).

Mijn bedenkingen bij de zogenaamde werkwijze en het bericht:

  • Bij het lezen van het valse bericht merk je meteen een schrijffout aan in de werkwoord!
  • Indien zo een persoon aan uw deur dit zou trachten te doen, … door de covid-19 maatregelen zit vaak uw ganse gezin thuis, … een risico wat een inbreker niet zal nemen … confrontatie met andere familieleden …
  • Als het bericht de werkwijze zou zijn van inbrekers, dan betekent het ook dat je bij het aannemen van zo’n mondmasker dit dan ook meteen op je mond zou plaatsen en de aanbeller/dief je nog even zou moeten bezig houden om het gevolg af te wachten. Achteraf zou een beschrijving van deze persoon toch mogelijk zijn en zou hij snel tegen de lamp lopen, niet?
  • Zomaar iets aannemen van iemand aan de deur, zou u steeds vragen moeten laten rijzen …
  • Weet dat er via de sociale media vaak berichten verschijnen waarvan de waarheid ver te zoeken valt en men soms paniek/angst/onveiligheidsgevoel wil aanwakkeren, voor welke reden dan ook.
  • Gebruik steeds uw gezond verstand en laat u niet beïnvloeden door anderen.
  • Bij twijfel, verdachte gedragingen of bij het krijgen van een ‘buikgevoel’ wat u vertelt dat er iets niet ‘juist’ is, kan u steeds de politiediensten opbellen, dringende hulp 101, informatie en BIN gerelateerde informatie, de Blauwe Lijn 0800 123 12””

©Phaemar – 23/04/2020

Corona, ook cybercriminelen hopen een graantje mee te pikken…

09/09/2020

Voorbeeld SMS oplichting tijdens coronaOok in deze bizarre coronatijden pogen cybercriminelen te profiteren van de mensen hun naïviteit.

Op verschillende manieren probeert men de bankgegevens te achterhalen. Sommige van deze pogingen zijn zeer professioneel uitgevoerd, je kan bijna geen verschil opmerken met de echte websites van de diverse firma’s, ministeries en financiële instellingen.

Weet dat personen die recht hebben op een coronapremie deze zelf dienen aan te vragen. De overheid zal deze nooit aan bieden via sms, email of andere sociale media kanalen.

De meest recente en juiste informatie i.v.m. de corona steunmaatregelen kan u vinden op de algemene overzichtspagina, met name: https://www.vlaanderen.be/vlaamse-maatregelen-tijdens-de-coronacrisis

Enkele preventieve tips.

  • Ga niet in op vragen van een onbekend persoon en/of ongekend telefoon/gsm nummer
  • Bij twijfel, contacteer de betrokken firma/overheid via een ander kanaal dan de aangeboden link
  • Verdachte email en sms-berichten kan u melden bij verdacht@safeonweb.be
  • Maak melding aan de blauwe lijn (0800/123 12 of e-loket)

©Phaemar – 09/09/2020

Bank Kaart Fraude

29/01/2021

Cybercriminelen blijven ons via alle mogelijke manieren benaderen om aan onze bankgegevens te geraken. Spijtig genoeg blijven er op deze wijze onschuldige slachtoffers te betreuren.

Hierboven een voorbeeld  welk ik onlangs in mijn mailbox vond. Goed om weten, geen enkele financiële instelling en/of overheidsdienst gaat op deze wijze via mail, sms of ander digitaal wijze te werk. Als je dergelijk bericht krijgt, kan je dit het best onmiddellijk verwijderen. Je kan dergelijk bericht ook gratis melden via info@safeonweb.be. Samen zorgen we voor elkaars veiligheid.

Waaraan kan je een verdacht bericht herkennen?

  • Schrijffouten: het bericht staat vol met schrijf- en stijlfouten tegen de Nederlandse taal.
  • Afzender: door met je cursor over het afzendadres te glijden kan je de samenstelling van de achterliggende link bekijken (indien deze al niet zichtbaar is). Je kan ook de gebruikte URL opvragen door met je rechter muisknop op de link te drukken. In bovenstaand voorbeeld verwijst “Easybank” info@consumenten-veiligheid.online naar de URL https://www.consumenten-veiligheid.online. Wat in feite een lege homepage is. De URL achter ‘info@bnp-easybank.be’ bestaat zelfs niet. De link achter ‘hier’ verwijst naar ….regiserconstruct.com. Heel belangrijk, klik nooit op dergelijke linken.
  • Diverse instellingen: de cybercriminelen gebruiken de namen van verscheidende financiële instellingen. Het inhoud van het bericht is gewoonlijk hetzelfde, de naam van de instelling durft verschillen. Een goede reminder: indien je geen rekening hebt bij een financiële instelling, zal deze u ook niet vragen om uw gegevens.

Bij twijfel over de echtheid van het bericht neem je best contact op met je lokale kantoorhouder.

Online kopen: via het internet wordt er steeds meer handel gedreven. Ook de cybercriminelen weten dit. Als je zelf iets verkoopt kan je best volgende aandachtspunten opvolgen:

  • Spreekt met de koper af op een voor u bekend terrein. Bijkomend voordeel, de koper kan ter plaatse het aangekochte goed controleren en in ontvangst nemen. Eventuele fictieve ‘kopers’ zullen op deze wijze afgeschrikt worden.
  • Bij voorkeur enkel met cash laten betalen.
  • Indien mogelijk, bekijk het digitale profiel van de koper/verkoper. Is dit een recent profiel, dit kan wijzen op minder eerlijke bedoelingen.
  • Bedingen op de vraagprijs is vrijwel normaal te noemen, vrijwillig (veel) meer willen betalen dan gevraagd, enz… wijst dikwijls op malafide praktijken.
  • Wees dus niet te goedgelovig. Zowel de koper als de verkoper wenst natuurlijk de beste prijs te krijgen, maar als het ‘te mooi is om waar te zijn’ kan je best met de nodige argwaan handelen. Voor grotere en/of duurdere items kan je best naar het originele aankoopbewijs vragen. Het ontbreken van dergelijk document kan al wijzen op fraude.

Phaemar – 29/01/2021